Wednesday, September 5, 2018

DIY....TENAGA SOLAR MURAH ?

SOLAR SISTEM MURAH

Sudah banyak kali saya menulis di blog dan fb sejak 6 7 tahun dulu lagi yang solar sistem ini susah nak murah jika kita nak pasang. Tak apa saya ulang lagi. Solar sistem mahal untuk kita pasang untuk ganti tnb. 

jadi kita tak payah mimpi untuk dapat elektrik free dengan solar.
sekarang banyak orang beli nak pasang sendiri nak pasang solar sebab sudah banyak di jual murah. kualiti ker tak itu belakang kira janji solar panel. itu pun belum tentu lagi sistem solar akan jadi murah, silap-silap rugi saja dapat barang kurang power.

BAGAIMANA NAK PASANG SOLAR YANG MURAH?

Ada tekniknya sebenarnya tapi ini lah semua orang tak mampu buat. tak perlu belajar solar lebih lebih pun untuk pasang sendiri solar nak bagi murah kalau benda ini kita tak mampu buat.

saya dah bagitau dulu lagi alat elektrik sekarang dicipta untuk dijanakan dari grid yang berkuasa besar dan pula kos elektrik kita per wat sangat rendah berbanding solar.

tenaga elektrik solar pula kos nak pasang per wat yang saya jual lebih kurang RM15.00 /wat  berbanding yang tnb lebih kurang RM0.20/1000wat bukan  1 wat ye tapi 1000w.

kita bagi contoh katakan aircond 1 hp.

kita boh la 750watt kuasanya dan kita guna 5 jam sehari untuk tempoh sebulan dan jalan tak berenti selama 5 jam tu.

= 750 x 5 x 30 = 112.5kW
bil = 112.5 x 0.20 = RM22.50 sebulan


untuk guna solar kat aircond ni kita kira cara mudah camni :-

750w x 5 / 4 = 937w

jadi kira pi kira mai kita kena guna 1000w solar.

1000 x 15 = RM15,000 

  untuk guna solar untuk aircond  kita kena keluar modal 15k tapi kalau guna tnb bayar 22 saja sebulan


Jadi kita dah boleh agak solar tak akan murah nak guna untuk rumah.

baik..kita balik macam mana tadi nak pakai solar murah tu. macam saya gitau tadi barang elektrik ni dibuat untuk jana dengan sumber elektrik yang besar jadi kalau nak ganti guna solar memang mahal la.

biasanya kita akan tanya orang jual solar berapa kos untuk sebuah rumah atau berapa kos untuk guna aircond dan lampu sekian sekian banyak maka anda memang akan dapat harga yang tinggi sebab anda cuba gantikan sumber grid dengan solar.

Saya banyak bagi pendapat kat orang kalau nak guna solar murah jangan belajar nak pasang a to z..ni pakat nak kira saiz bateri,saiz panel,kabel itu ini,bateri itu ini,controller itu ini,inveter itu ini dan macam2 lagi kecuali la memang minat diy sendiri atau untuk belajar tapi kalau nak pasang sendiri untuk dapat solar sistem murah bagi saya mungkin silap sikit kot. 

saya hanya suruh belajar kenal barang dan kira kuasa solar sistem yang dah siap saja. solar sistem lengkap 250w apa kemampuan dia, sistem 500w apa kemampuan dia, barang apa boleh guna begitu juga sistem 1000w pula macam tu juga kita belajar kira apa kemampuan dia,barang apa leh guna, berapa lama dia boleh jalan sehari. 

bila kita dah tau maka pilih yang mana sesuai dengan bajet dan keperluan kita. kalau bajet kita rendah tapi keperluan alat kita agak tinggi maka kita boleh la atur masa yang sesuai nak guna, guna lampu kecil sikit kuasanya senang kata kita cuba sesuaikan dengan kemampuan sistem tersebut. 

kita nak solar jana peralatan apa yang ada sekarang itu lah sebab kos solar jadi mahal. cuba kita guna alat elektrik dengan kemampuan sistem solar pilihan kita dan bajet kita maka kos solar murah la. kita ikut solar jangan solar ikut kita.

katakan sistem solar 250w harga RM2000 dan kita dah belajar 250w ni kemampuan dia camni saja maka kita dapat lah tenaga percuma dengan kemampuan bajet kita dan peralatan yang akan kita guna saja.
 
yang saya kata kita tak mampu buat tadi ini lah...kita nak solar ikut apa yang kita guna kita tak nak ikut kemampuan solar bajet kita maka kita akan jumpa harga solar mahal.

......



7 comments:

  1. T kasih atas perkongsian pintar ni...alh Alhamduli

    ReplyDelete
  2. Saya nak pasang solar on grid. Maksudnya bila saya balik kg. Meter akan pusing ke belakang. Dan dengan itu saya boleh jimatkan elektrik. Daripada saya biarkan sahaja cahaya matahari memancar tanpa manfaat. Apa pendapat tuan

    ReplyDelete
    Replies
    1. meter dulu ok.. meter sekarang tak boleh lagi...smart meter lagi susah... untuk jimat bil hanya guna skim NEM saja sebab guna meter asing...kos 25 27k jimat lebih kurang 150 to 200...

      kalau siang kita guna elektrik banyak seperti kedai boleh guna diy sistem solar untuk jimat elektrik dan kos jauh lebih murah..

      Delete
  3. saya pasang solar 8kw sendiri n 1 bulan
    boleh jimit rm500.

    ReplyDelete

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Affiliate Network Reviews