Saturday, December 6, 2014

LAMPU IKAN LED / UNDER WATER FISH LIGHT

LAMPU IKAN LED

Lampu yang digunakan untuk menarik perhatian ikan,sotong dan juga plankton, lampu berkuasa tinggi digunakan meluas negara di negara luar  bagi menangkap ikan dan sotong.Beberapa warna digunakan seperti hijau,merah,biru dan putih.

Di negara jiran lampu biasa berkuasa 3000watt hingga 8000watt  digunakan untuk menangkap sotong dan juga ikan.
Walaupun lampu tersebut murah tetapi bayangkan generator besar mana dan minyak banyak mana perlu digunakan untuk menyalakan lampu tersebut walaupun hasil diperolehi sangat lumayan.

Dengan teknologi lampu led kita tidak perlukan generator yang besar dan minyak yang banyak lagi untuk mendapat kecerahan yang sama dengan lampu tersebut.Walaupun harga jauh lebih tinggi tetapi kita dapat menjimatkan kos operasi untuk tempoh yang panjang.







Bagi yang suka memancing di laut dan candat sotong boleh cuba lampu ini..
Kami bukan pandai cara permainan cahaya dan lampu di laut maka sila belajar dengan orang yang berpengalaman  dulu sebelum membeli..kalau lampu yang kuasa rendah berharga beratus tu ok lah kalau terus nak cuba tapi kalu yang berkuasa beribu watt dan berharga beribu tu kena tahu dulu baru beli.Hasil memang lumayan kalau yang tahu.

mencuri maklumat hasil kajian saintifik oleh pakar, maka tidak hairan lah mengapa nelayan luar negara banyak menggunakan lampu ini...kajian ini menggunakan beberapa warna dan saya boleh cadangkan guna saja warna hijau..

                                                             ni komersial boleh lah 1000 1200watt..
                       Ini yang hobi memancing bukan hardcore agak sesuai...8watt lebih  kurang RM200..kalau hobi ada budjet lebih boleh guna yang lampu berkuasa besar sedikit untuk hasil yang lebih.


 

 

1 comment:

  1. Nk tau lbh lanjut ttg lampu sotong hijau dan merah
    Minta wasap 0123777976

    ReplyDelete

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Affiliate Network Reviews